dinsdag 15 juni 2010

Roots?

Ik neem doorgaans de afslag Nieuwerkerk om in Capelle te geraken. Vind ik een sympathieke route, onderweg wuiven de klaprozen in de bermen je gastvrij tegemoet. Nieuwerkerk kan er ook niets aan doen, ik vind het een heel aardig plaatsje. Ik heb altijd een beetje gevoel: hier voel ik me thuis. Ik betrapte me hier al eerder op.

Laat ik nu ontdekken dat er 'roots' van mij in Nieuwerkerk aan den IJssel liggen! Zus 1 heeft al jaren als hobby genealogie. De stamboom die zij ontwikkeld heeft begin bij een voorvader Huigh Van der Mij die in Nieuwerkerk aan den IJssel woonde. Hij is geboren ca. 1640, woont in ca. 1670 Nieuwerkerk aan de IJssel, overleden voor 12-9-1693. Hij was getrouwd met Annitje Jans, geboren ca. 1640, overleden 1693, wellicht in Hillegersberg.

'De eerste schriftelijke vermelding van Nuwekerke, zoals het destijds heette, dateert uit 1282. De bewoners van deze nederzetting leefden vooral van de visserij en de jacht en werkten hard aan de afwatering van het gebied. De veenrijke omgeving was voor de inwoners van Nieuwerkerk aan den IJssel de belangrijkste inkomstenbron. Aan het einde van de vijftiende eeuw begon men met het afgraven van de veengrond en het ‘slagturven’, dat is turfsteken onder water. Deze bedrijfstak werd gestimuleerd door een stijgende behoefte aan brandstof door de bevolkingsgroei in de steden en op het platteland, en door nieuwe industrieën als de steenbakkerijen. In de eerste helft van de zestiende eeuw telde de nederzetting al zo’n zestig woningen en werd de dorpskerk gebouwd, die er tot op de dag van vandaag staat.

'Door de winning van turf in het gebied rondom Nieuwerkerk aan den IJssel ontstonden grote plassen, waardoor de plaats een soort eiland werd tussen al het water. In 1825 werd dan ook besloten een begin te maken met de drooglegging van de Zuidplas. Een halve eeuw later, in 1866, gebeurde hetzelfde met de Alexanderpolder, waardoor Nieuwerkerk aan den IJssel werd omringd door vruchtbare landbouwgrond en de agrarische sector groeide. Tegenwoordig ligt het laagste punt van de Europese Unie in deze gemeente, op 6,76 meter onder NAP.

Door de aansluiting op het spoorwegennet in 1855 groeide de bevolking van Nieuwerkerk aan den IJssel snel. Ook bloeide de glascultuur op en vestigden enige industrieën zich in deze plaats aan de IJssel. De grootste groei maakte Nieuwerkerk aan den IJssel echter na de Tweede Wereldoorlog door, onder meer doordat zich hier veel forensen vestigden; dat vereiste de bouw van compleet nieuwe wijken, zoals de Oranjebuurt en Zuidplas. Sinds 1 januari 2010 is Nieuwerkerk onderdeel van de nieuwe gemeente Zuidplas'.

Stel dat het is dat ik mij daar denk thuis te voelen doordat de voorvaderen en -moederen mij aanfluisteren: 'Lucie Theodora Kom Maar Thuis?' En dat ik het adres van Huigh en Annitje Van der Mij ga opsporen, dat ik er ga aanbellen en vragen of ik het huis mag zien, en dat ik er ga wonen en het huisje noem 'Eindelijk Thuis'... Het zal toch niet ?!?

Geen opmerkingen: