zaterdag 5 juni 2010

Onze Eerste Wijnproeverij

Lees een heel geestige Nicolaas Klei: Van Druif tot Dronk en weet nu zeker dat de meeste wijnkennis je reinste opschepperij is, en toch ook weer helemaal niet. Klei is zeer onderhoudend. Iemand om uit vóór te lezen.

Op mijn verjaardag kreeg ik van Karen (wijnkenner) drie wijnen die me door het kaartje dat er aan hangt zo speciaal lijken dat ik ze haast niet durf te openen. Maar Nicolaas Klein zegt dat je elke wijn elke dag moet kunnen openen, als je hem maar in goed gezelfschap en in/uit een goed glas leegdrinkt. Aan deze Gewurztraminer (Meyer-Fonné, 2007) heeft Karen een kaartje gehangen met de tekst 'aromatisch, zwoel, lekker bij Thais eten en blauwe kaas.'

Kom, we gaan wijnproeverij oefenen. Formuleer wat je ruikt, wat je proeft, wat je associeert. Probeer woorden te vinden. 'Kruidig', probeert Bobby, 'zoet...' Ik vind hem al geslaagd. En de wijn ook.

De firma Meyer-Fonné zit in de Elzas.

Geen opmerkingen: