dinsdag 6 januari 2009

Nieuwjaarstoespraak van de nieuwe Directeur

De nieuwe Directeur van het bedrijf waar wij kantoor houden heeft op 23 december 16 medewerkers de wacht aangezegd. Vanmiddag was nieuwsjaarsborrel. Wij waren ook uitgenodigd. 'Bij een nieuwjaarsborrel hoort een nieuwjaarstoespraak,' zo sprak de nieuwe Directeur. 'Mij valt de Eer toe om u Toe te Spreken. Het is een Overgangstijd. Ook voor Mij Persoonlijk. Van het Weekend hebben wij ons Huis verlaten waar we Zestien Jaar gewoond hebben. En hebben we de Straat Verlaten Waar we ons gezin zijn begonnen. Ik ben er ook een Kind Verloren. Afscheid Nemen hoort bij het Leven.'

Een groepje employees stond met stormachtige blik te luisteren.

'Het Kón niet Anders. Een nieuwe Situatie is Onzeker, maar Biedt ook Nieuwe Kansen. Ik Geloof in de Toekomst. We moeten de Dingen Anders Doen. We Voegen nu Drie bedrijven Samen. Maar Dan Biedt Het Mogelijkheden. We Moeten Onze Klanten Kennen. We moeten Dicht Bij Onze Klanten Staan. Contact Leggen. Een Band aangaan. Echt Zijn. Wij Kunnen Het. Ik Geloof In de Toekomst.'

Wat heb je mooi gesproken, zei ik tegen de nieuwe Directeur, toen hij bij ons kwam staan converseren. Dat was vast heel spannend. O ja, zei hij, wat vond je ervan. Mooi, zei ik. Ik heb er onmiddellijk een tekstanalyse op toegepast. O ja, vroeg hij. Wat hoorde je dan? Ze stonden er allemaal bij. Hoe redt men zich hier uit?

Toen hij eindelijk verderop ging converseren verklapte Nieuwe Baas dat Oude Baas haar verzocht had om haar Nieuwjaarstoespraak van morgen alvast te mailen. Maar Nieuwe Baas heeft helemaal geen toespraak, zij zorgt voor soep en champagne. Nu hebben wij beloofd dat wij allemaal morgen stuk voor stuk een toespraakje zullen voorbereiden die zij had moeten houden. Dan mag ze daar vrijelijk uit knippen en plakken.

P.S. De meneer op de foto heeft niets met bovenstaande tekst te maken.

Geen opmerkingen: