In Mutti's slaapkamer in Emmen hing (en hangt nog steeds) een ingelijst postertje van een schilderij van Monet, met daarop een man achter een raam die naar buiten kijkt, naar een kleurige tuin en levendige mensen. Kan het schilderij in kwestie niet vinden op internet - Monet heeft ook zoveel geschilderd!
Dat postertje gaf ik aan Vati toen hij indertijd niet meer naar buiten kon en de hele dag in zijn tot woonslaapkamer verbouwde studeerkamer moest zitten. Dat schilderijtje kan misschien ook nog wel naar Mutti's nieuwe kamer. Zo zie ik haar daar nu ook zitten, in haar nieuwe kamer, met uitzicht op de tuin. Als je aan komt lopen, wuift ze vrolijk. Als je binnen bent is ze verdrietig.
Dat postertje gaf ik aan Vati toen hij indertijd niet meer naar buiten kon en de hele dag in zijn tot woonslaapkamer verbouwde studeerkamer moest zitten. Dat schilderijtje kan misschien ook nog wel naar Mutti's nieuwe kamer. Zo zie ik haar daar nu ook zitten, in haar nieuwe kamer, met uitzicht op de tuin. Als je aan komt lopen, wuift ze vrolijk. Als je binnen bent is ze verdrietig.
Het gegeven van binnen-buiten wordt erg veel toegepast in de schilderkunst en fotografie. Buiten is het licht, binnen is het donker. Of andersom.
Vandaag maak ik een schetsje van een raam op Samos. Ik herinner me nog goed hoe we in deze hotelkamer te Samos lagen. Het was een hele kleine hotelkamer, pal aan zee, en het stormde zo hard dat het echt niet fijn was om de buiten te zijn of de balkondeur open te doen. Daar lagen we op dat bed, met slechts dertig centimeter loopruimte eromheen - onze boeken te lezen of tekeningen te maken. Als je niet las of tekende keek je naar die knalblauwe zee en de oranje vitrage. Om die discrepantie duidelijk te maken moet ik misschien nog schuimkoppen op de blauwe zee toevoegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten