zondag 7 augustus 2011

Roerich

Al zappend stuit ik op dit plaatje. Ik geloof dat ik op het woord 'pelgrimage' googelde. Het treft me ook omdat Bobby naar een klooster is. Ik wilde wel maar kon niet mee, want ik heb beloofd Mutti te bezoeken.

Zoekend naar de herkomst van het schilderij stuit ik op een site over de Russische kunstenaar Nicholas Roerich, nooit van gehoord, aan wie een Museum in New York is gewijd. Het schilderij heet Wanderer from the Resplendent city' en is als je op die link klikt wat scherper te zien. 

De man heeft prachtig werk gemaakt met schilderijen waar je stil en blij van wordt.  Ik zou ze zelf willen maken. Hij schilderde veel landschappen maar ook iconen. Behalve schilder van 7000 (!)  schilderijen was Roerich ook filosoof, theosoof. Betrokken bij de bouw van het eerste boeddhistische klooster te Moskou. Zijn vrouw Helena Roerich was begaafd pianist. Er zijn allemaal boeken over beiden geschreven.

Voor een overzicht van (slechts) 200 schilderijen

Of in een filmpje:

Geen opmerkingen: