vrijdag 19 augustus 2011

Femø

Steeds als ik naam van het eiland Farø zie denk ik: was dat niet iets feministisch uit de jaren zeventig? Zo'n eiland waar alle feministen naar toe gingen, bloot rondliepen en lesbisch weerom keerden? Zoiets waar ik van griezelde maar toch ook nieuwsgierig naar was? Nooit zou ik gaan. Doodeng. En verwerpelijk.

In de VVV van Maribo komt het antwoord. Het eiland in kwestie heette niet Farø maar Femø. Er is hier een tentoonstelling over. Daar naartoe gaan heeft bijna zoiets engs als dat hele Femø zelf.

Overigens ben ik in die tijd een keer naar zo'n vrouwenkamp geweest. In het Duitse dorp Zülpich, ergens tussen Keulen en Aken. Het was de bedoeling dat je je daar als jonge lesbo thuis zou voelen, maar ach, wat was dat ongemakkelijk, er zaten niet eens deurtjes voor de wc.

Geen een foto heb van die vakantie te Zūlpich gemaakt. Hani501, weet je nog?

Geen opmerkingen: