donderdag 14 oktober 2010

Hollands Dagboek 1985

Op verzoek van Anneke hierbij het Hollands Dagboek uit 1985. Vijfentwintig jaar geleden. Is-het-lang-geleden-is het-lang-geleden... Stomme foto trouwens, van KKoppe.

Oma vertelt: Het was Vrouwenboekenweek. Je had toen zoiets als een literaire vrouwenbeweging, waarin ik actief in was Ik werkte onder meer in de Amsterdamse vrouwenboekhandel en we organiseerden in 1985 met alle vrouwenboekhandels in den lande (daar waren er toen geloof ik tientallen van) een vrouwenboekenweek. In Amsterdam deden we dat in De Balie. Een week lang literaire programma's. Het was een groot succes en het smaakte naar meer. RoRo7 ken ik al uit die tijd! We zaten  toen samen in de redactie van het blad dat toen ter gelegenheid verscheen.

De plaatjes geloof ik niet al te leesbaar. Blogger geeft onlangs zijn functionaliteiten onherstelbaar verbeterd, ik kan de plaatjes nu niet meer naast elkaar plaatsen, maar alleen nog maar onder elkaar of links en rechts verspreid. Ook in de html lukt het niet meer. Grr. O het valt mee, men moet twéé keer klikken ,dan is het wel leesbaar.

Mijn bericht eerder deze week over mijn werksterschap 25 jaar geleden bij de vrouw die nu staatssecretaris van Gezondheidszorg en dus dit Hollands Dagboek wordt roept bijzondere redacties op. Vooral Vinnie slaat helemaal op tilt bij het idee dat ik ooit werkster was. Tijdens mijn studie, zeg ik. En in de zwarte jaren tachtig. Zevenhonderdduizend werklozen en ik was een van hen. Iedereen was werkloos. Ik moest toch ergens mijn wijntjes van kunnen betalen? Zijn jullie dan nooit werkster geweest? vraag ik verbaasd. Wat deden jullie dan voor baantjes?

Geen opmerkingen: