donderdag 7 oktober 2010

Facsimile

Het is een onrustige Frankfurt. Ineens ligt onze site eruit. Een 'technische storing' die niet eentweedrie verholpen is. Het is wel fijn, zeggen onze lieve lezers op een der vele borrels, om ons te troosten, dat je merkt dat je gemist en dus gewaardeerd wordt. Dat wij gewaardeerd worden weten wij heus wel, snibben wij. Snib ik. Maar dat is geloof ik een beetje te eigengereid, men kan op zo'n moment beter 'dankjewel' glimlachen.

Inmiddels bekruipt me steeds meer het gevoel: wat doe ik hier, al die moderne digitaliseringstendensen te verslaan, als we niet eens op internet verschijnen. Dan ga ik liever iets léuks doen. En zo verzeil ik in de kunstboekenhal, waar meerdere uitgeverijen staan die facsimile-uitgaven maken van middeleeuwse handschriften. Gedrukt op perkament. In leer gebonden. Bladgoud. Schitterend. Er zijn mensen die dat kopen, verzamelaars. Hoe duur, vraag ik.  € 1.500,- vertelt de uitgever. Ik zou het zo doen, maar ja, we hebben nog geen salaris gehad...

Geen opmerkingen: