woensdag 20 oktober 2010

Schoolbeurzen en maandverband

Er gebeurt zoveel in de wereld, maar hier wind ik me dan over op. En waar ik me over opwindt, wat me treft, wat ik mooi vind, of lief, of ontroerend, of afschuwelijk, wat ik graag wil laten zien, daar schrijf ik over, dat was mijn voornemen. Zolang het niemand schaadt. Dat is de lijn, die houd ik vol.

Vandaag is het het reclamefilmpje van Libresse in samenwerking met Oxfam Novib, dat ik net op tv zie. Ik vind het afschuwelijk. Maar waarom?  Dat je Soedanese meisjes helpt met school en maandverband? Daar hebben vele beambten over vergaderd, of het nou wel of niet een goed idee was. Libresse doet het voor de goodwill. Dat is mooi meegenomen als je doet aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. 'Libresse doneert bij elke verkochte verpakking met het logo van Oxfam Novib erop een pakje maandverband of de waarde ervan aan schoolbeurzen of projecten van Oxfam Novib in Zuid-Soedan.' Voor Oxfam Novib is het een experiment, zo'n samenwerkingspartner als Libresse, zo stel ik me voor. Beetje gewaagd, maar waarom niet. Waarom stuiter ik? Taboe op maandverband? Stuitert u?

Geen opmerkingen: