dinsdag 12 oktober 2010

h.i.d.h.h.

Bijzondere aha-Erlebnis. Er is een nieuwe staatssecretaris benoemd en niemand kent haar, maar ik ken haar. Ik heb nooit meer aan haar gedacht, maar rond 1985 was ik werkster bij haar. Tijdens mijn studie en de eerste jaren erna was ik voor de bijverdiensten werkster. Ook dáárover zijn verhalen te vertellen.

Deze mevrouw die nu staatssecretaris van gezondheidszorg wordt was de laatste. Bij haar ben ik ruim een half jaar hulp in de huishouding geweest.  Dat duurde tot de dag dat ik een 'Hollands Dagboek' in NRC Handelsblad schreef. Zij was NRC-lezeres en riep me de week erop bij zich. Samen met meneer haar man. Ze voelden zich heel ongemakkelijk. Ze vond het een heel mooi Hollands Dagboek, maar dat was tevens het bewijs dat mijn ambities niet in het werksterschap lagen. Daarom ontsloegen ze me maar. Ze kon het niet verdragen dat iemand als ik bij haar schoonmaakte. Ik ben daarna nooit meer werkster geweest.

Nog geen site heeft haar foto. Ik wel. Ik vind haar bij de Soroptimisten.

Geen opmerkingen: