donderdag 11 november 2010

Ikonenmuseum

Er zijn hier aan de Moezel diverse ikonenmusea. Daar ik nogal dol ben op ikonen en ik ooit ikonenschilder wil worden bezoeken het voormalig Kloster Machern bij Ürzig, vlakbij, waarin een poppen- en ikonenmuseum en diverse bier- en wijn-uitbaterijen gevestigd zijn, alsmede ook een restaurant en een Conferentie-oord. Wat men al niet met een klooster vermag.

De iconenverzameling is door een echtpaar (naam kwijt) aan het klooster geschonken. Het is echt geweldig. Ik kan niet goed benoemen wat ik zo mooi vind aan iconen, de urenlange arbeid, de speciale materialen en kleurende herhaling van motieven...

Hier stuit ik op een verzameling Ethiopische iconen, die net stripjes zijn. Daar heb ik diepe herkenning mee, enerzijds vanwege de door mijzelf verstrikte icoon van de heilige Drieënheid, anderzijds door de tekenstijl van vele eeuwen her, die me sterk doen denken aan de tekenstijl van de Iraanse Marianne Satrapi, als de naam wel heb, die haar jeugd in en vlucht uit Iran en het leven in Parijs zo prachtig verstript heeft.

Ze maakten er te Ethiopië ook hele wonderlijke altaarkastjes van. We bezoeken ook nog de bierbrouwerij en de likeurstokerij en gaan dan weer gauw huiswaarts. Want het is koud en het regent.

Geen opmerkingen: