dinsdag 9 november 2010

Joy

Een van de boeken die ik mee heb en inmiddels uit is 'De laatste dagen' van Arjan Visser. Een meesterdebuut, als we de flaptekst mogen geloven. Het gaat over godsdienstwaanzin die de godsdienstwaanzin in Knielen op een bed violen van Jan Siebelink doet verbleken, Het duizelt me van de idiotie, ik kan het niet helemaal volgen maar lees toch gebiologeerd door.

Daarna om in een andere mood te geraken begin ik in Joy van Osho. Je hebt pleasure, happiness, joy en bliss. Pleasure en happiness liggen vlak naast elkaar, het een is lichamelijk fysiologisch, het ander psychologisch, maar beide zijn vreugden van lagere orden. Nee, dan joy en bliss. Dat zijn vreugden van bínnen. Daar te geraken, dat is de kunst.

Niet alleen Osho weet die dingen, ook de volksmond te Kröv. Wie niet genieten kan is niet te genieten, lees ik. Langs het Weinlehrepfad boven Kröv staan diverse bankjes met wijnwijsheden.

Geen opmerkingen: