De iPhone doet het weer. Achteraf kun je zeggen: ach, het duurde maar een week. Zo'n week bestaat eruit dat je wonderapparaat het ineens niet meer doet en dat je elke dag mailtjes van de ICT-afdeling krijgt dat het einde dag zal werken, wat steeds niet het geval is. Zij krijgen er ook een punthoofd van dus je durft er niet meer langs. Uiteindelijk heb ik net gisteren het moede hoofd in de schoot gelegd en de nieuwe simkaart in een stokoude Nokia gestoken. Dat belde en sms'te probleemloos.
Voor wie meende dat ík onhandig bezig was... Nee hoor. Ik lijd dan wel aan apparatenstress, maar dan haal ik diep adem en dan red ik me er altijd wel weer uit. Wat was er aan de hand? De oude eigenaar zat bij T-Mobile, en de nieuwe bij Vodaphone. Wil je binnen een jaar overstappen van de ene naar de andere carrier dan moet je boete betalen. (Heb ik die iPhone nog geen jaar dan? Het voelt alsof we al járen samen zijn). Maar wie gaat die boete betalen? Dat doet de nieuwe eigenaar niet. Die vindt dat dat hoort bij het faillissement. En de oude eigenaar bestaat niet meer, dus die betaalt ook niet. De curator zal het worst wezen.
'Voor het opheffen van het simlock van de iPhone 3G vraag T-Mobile een gestaffelde vergoeding van maximaal € 120,-. De staffel is als volgt: 0 tot 3 maanden: €120,-; 3 tot 6 maanden: €90,-; 6 tot 9 maanden: €70,-; 9 tot 12 maanden: €50,-; na 12 maanden: gratis. Gezien de nog openstaande posten van van dce oude werkgever bij T-Mobile is het onwaarschijnlijk dat dit kosteloos zal gebeuren.'
De afgelopen week heeft de ICT-afdeling met man en macht geprobeerd om het voor elkaar te krijgen via persoonlijke contacten. Want ook op ICT-afdelingen werken mensen met contacten. Mensen die elkaar wat gunnen. Het zijn helaas geen mensen die vervolgens gaan mededelen via welke weg het gelukt is. Wie betaald heeft of via wiens contact het opgelost is. Ach, wat doet het er ook toe. Tel uw zegeningen. Iedereen is opgelucht.
Het na de mededeing dat de simlock unlocked is het toestel weer aan de praat krijgen gaat op mysterieuze wijze, net als alles van Apple. Je hangt je iPhone aan de computer en dan moet je wachten. Ik krijg allerlei alarmerende mededelingen op mijn iPhone, alles kapot, Mededeling 'Bel de hulpdienst in het Spaans en het Chinees' (Help! Wat nu weer, maar eens een kopje koffie zetten), maar ineens na een minuut of twintig werkte het weer. Voer voor Apple-haters.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten