zaterdag 20 november 2010

Paraskewa van Iconium

H. Paraskewa is zij, het is een van de vele prachtige iconen in dat Kloster Machern, van de Kräuterlikör, deze icoon kwam uit Roemenië. Lekker zitten kleuren. Wie deze Paraskewa was? Dit is wat ik vind op de site heiligen.net: 'Parasceva van Iconium, Klein-Azië; martelares; † ca 300. Volgens de legende werd zij tijdens de christenvervolgingen onder keizer Diocletianus (284-305) gearresteerd en aan de plaatselijke rechter voorgeleid. Toen deze vroeg naar haar naam, antwoordde zij dat zij "christin" was. Daarop werd de rechter boos en vroeg naar haar ware naam. Parascewa zei: "Dat is mijn ware naam, de naam die ik draag voor het eeuwig leven. Maar als u dat liever hebt, wil ik u ook wel de naam zeggen die ik draag in dit tijdelijke leven".'

'Toen de rechter zag, dat zij onbuigzaam bleef, liet hij haar geselen en in de gevangenis werpen. Daar verscheen haar een engel van God die haar wonden verzorgde en genas. Door haar voortdurende gebed zorgde zij ervoor, dat alle afgodsbeelden in de tempel aan gruzelementen vielen. Na een lange reeks van martelingen werd zij uiteindelijk met het zwaard onthoofd. Ze wordt afgebeeld als martelares. In de oosters-orthodoxe kerk geeft men zulke heiligen een kruis in de rechterhand.'

Meer afbeeldingen van Paraskewa

Geen opmerkingen: