woensdag 29 december 2010

Als je haar maar goed zit

In de Nieuwe Kerk is weer een prachtige tentoonstelling: 'Passie voor Perfectie', met allerlei soorten islamitische kunst. Of kunst uit het Oosten, want er zit ook veel India bij. Keramiek, miniaturen, kalligrafie, kleden en tapijten. Het is allemaal schitterend en het liefst nam je alles mee naar huis om er op de bank van te genieten, maar dat mag niet.

Perfect is het bezoek niet. Omdat het de topdag is tussen Kerst en Oud & Nieuw moeten we wel een half uur wachten in de rij voor de kassa - een twééde kassa openen kan niemand bedenken - sta je vervolgens ook voor de kunstvoorwerpen te proppen tussen rijen echtparen op leeftijd. De commentaren die ze allemaal leveren, die hoef je niet allemaal te horen. Liever niet, bedoel ik. Ik denk: Dan maak ik wat foto's, en snel weer op huis aan, maar fotograferen blijkt niet te mogen.

Een suppooste spot mij als fotografeur en gaat mij achtervolgen.Ze doet mij denken aan de kapo Zdena uit de van de week gelezen roman  Zwavelzuur van Amélie Nothombe.
- 'Mevrouw dat mág niet.'
- 'Ik heb u nu al dríe keer gezegd dat dat niet mag.'
- 'Ze willen het niet hebben!'
Maar het is sterker dan ik, want zo mooi.

Zelfs als ik het koperen hekwerk fotografeer, dat gewoon bij het interieur van de Nieuwe Kerk hoort, waar de zon zo mooi doorheen valt, jaagt ze op me. Ik denk alleen maar: je weet niets van de tentoonstelling mens, als je haar maar goed zit, je kijkt zelf niet eens, je ziet niet eens dat ik het vaste meubilair fotografeer. Ik koop de catalogus wel om thuis te kunnen genieten. Helaas is het een hele kleine catalogus met kleine afbeeldingen. Er is een 18-delige catalogus met de hele verzameling te koop, maar die kost 180 dollar per deel.

De ergernis over jongeren die niets weten neemt toe. Even later bij Albert Heijn tref ik een caissière die niet weet dat 'prei' 'prei' heet (tergend traag bladert ze door een lijst met groenten, maar er gaat geen belletje rinkelen). Grr! Het is de hoogste tijd om naar huis en naar bed te gaan.Om me daar aan de catalogus der mooie dingen te vergapen.

Geen opmerkingen: