vrijdag 10 december 2010

Lingam

In de winkel van het Tropenmuseum zie ik een steen liggen die ik mooi vind passen op mijn tafeltje waar mijn zelf geslepen spekstenen liggen. Hij doet me denken aan de steen die ik vorige maand aan de Moezel had gebasteld

Hoe heet die steen? Het is een lingam, legt de verkoper uit. Dat is geen steensoort, maar zo heet-ie. Het is gewoon een steen. Ze worden met deze vorm gevonden in de Narmada Rivier hoog in de bergen van Mandhata, een pilgrimsplaats in Noord-India. Ze stralen een vibratie uit die je huis - of tempel - reinigt.

De steen zou de mannelijke en vrouwelijke energie vertegenwoordigen, waarbij men de vorm toeschrijft aan de man voor de kennis en de markeringen aan de vrouw voor de wijsheid. Het is een heilige steen, zowel voor hindoes als voor boeddhisten. Eens per jaar is er een samenkomst in de omgeving van de bron van de Narmada rivier, 300 kilometers ten noorden van Bombay, waarbij iedereen zoekt men naar de mooiste steen. Die worden bijgeslepen, handmatig gepolijst en daarna met een soort was behandeld.

Heb ik dát weer. Als je het woord 'lingam' googelt kom je uit bij Tantra Massage en wondere filmpjes. Nou vooruit dan. For your eyes only...

Geen opmerkingen: