donderdag 9 augustus 2018

Voorheen de VUT

In de VUT? Nou, mooi niet! Ooit - in een grijs verleden - konden mensen nog rond hun 60e met de VUT. Ik werkte bij een organisatie die dat allemaal goed verzorgde en die een prepensioen voor mij opbouwde. Daar betaalden zij en ik samen aan mee. Ik was dat eerlijk gezegd al lang vergeten, maar daar kreeg ik een half jaar geleden een brief over. Of ik dat geld wilde hebben, vanaf mij 61e, of pas straks na mij 67e.

Ik liet die brief liggen want wist het niet. Ik dacht steeds; waarom voor de veiligheid kiezen van een hoger bedrag na mijn 67e?Misschien ga ik volgend jaar wel dood! Ik kan er beter nu van genieten. Maar ja, misschien heb ik het later wel nodig. Dat jeuzelde wat voort in mijn bakje af-te-handelen-post en toen werd het april, raakte ik mijn baan kwijt en wist het helemaal niet meer. Nu blijkt dat je het als werkzoekende nu móet opnemen. Je mag het niet eens meer uitstellen tot na je 67e. O, en dan? Voor de vakantie belde ik naar het UWV: Hoe zit dit? Dit is toch geen inkomen uit arbeid? Nee, maar ze gingen het toch wel van mijn WW aftrekken. Zo zijn de regels.

Ik word gebeld door de financiële afdeling van de WW. Ben net wakker. Goedemorgen. Een heel aardige man die omsluierd vertelt dat hij mijn betaling gaat klaarzetten, en dat  daar is behoorlijk wat is afgetrokken, waarschuwt hij. Vanwege dat het al in mei inging en ik dus teveel heb gehad. Hoe sneu ook, voor mij, hij snapt het, het waren weer stille nieuwe bezuinigingen. Zucht.

Geen opmerkingen: