maandag 6 augustus 2018

Oogst

Mijn tuinen zijn tijdens de vakantie goed verzorgd. Ik had een heel wisselschema uitgedokterd. Niet alles bloeit even goed, dus de aandrang om alle uitgebloeide perkgoed te vervangen is groot, maar ik vrees dat het niet goed is om nieuwe plantjes te kopen, met deze hitte. 

Zus3 heeft een groot deel van de vakantie de moestuin op Oud-Zuilen verzorgd. Zij stuurde al foto’s van onder andere een gigantische pompoen, zo groot dat je er niet aan wilt beginnen. En ze kon ook geen courgette meer zien. Wil jij nu ook een moestuin? vraag ik, want het lijkt me wel leuk als we allebei daar te Oud-Zuilen een moestuin zouden hebben. Maar ze vindt het te veel een plicht. Je móet er naar toe en je móet het verzorgen. En als je er niet genoeg plezier aan beleeft, dan gaat dat niet.

Deze ochtend ga ik er naar toe. Niet te vroeg, maar wel vóór de grootste hitte. Ik weet het nog goed: vorig jaar gaf ik de moestuin in Overvecht op na de vakantie. Zoveel onkruid. Nu is dat in elk geval door de droogte minder,

Ik oogst de aardappelen, een tweede pompoen, twee courgettes - maar de grootste gooi ik op de composthoop. Snijbiet. Heel veel cherry-tomaatjes. Twee komkommers. Een witte kool. De aardappelen. Volgens de moestuinierende buurvrouw zijn deze aardappelen helemaal niet lekker. Ik had haar indertijd ook een handje pootaardappelen gegeven. Zeeuwse doré’s als ik het mij goed herinner. Ze koken volgens Riet tot pap en zijn alleen geschikt voor puree. Er hangen heel veel paprika’s aan de paprikaplanten, maar die laat ik hangen. Die zijn allemaal nog groen en die moeten nog rood en geel worden.

Later deze week maar eens naar het tuincentrum. Misschien nog wat andijvieplantjes kopen.

Geen opmerkingen: