donderdag 9 augustus 2018

Pompoen

Pasta met pompoen, geitenkaas en geroosterde pecannoten. De pompoen grill je drie kwartier in de oven. De zachte geitenkaas roer je door de hete pasta en leng je aan met wat kookvocht. En dan de pompoen erdoor, de verse basilicum en nog wat parmezaanse kaas erover. Dat recept wordt het vandaag. Mmm! Een bakje gewokte snijbiet erbij en een sla van cherry-tomaatjes. Ik ben helemaal trots op dat het zo lekker is en bijna alles eigen oogst. Lucie Theodora het kruidenvrouwtje. Bobby en ik zitten heel idyllisch in de tuin te eten en te genieten. Vaders komt moe thuis uit het werk, en moeders geeft hem een biertje en maakt hem een lekker maaltje.

Het is trouwens een heel werk om al mijn oogst te verwerken. De witte kool is groot genoeg voor vier maaltijden en de pompoen voor minstens twee. Bobbby maakte eerder deze week al sla van de snijbiet en bekende toen dat hij eigenlijk niet zo van snijbiet houdt. Daar is nog heel veel van...

Toch ben ik weer naar het tuincentrum Vechtweelde geweest voor nieuwe sla- en andijvie-plantjes. Ik zet ze eerst weer in potjes in de achtertuin, want voor die harde droge klei in de moestuin op Oud-Zuilen vind ik ze zo te teer. Die nieuwe tere plantjes geven wel weer een vleug hoop op nieuw leven na die droge zomer met veel planten die het begeven hebben.

Bij Vechtweelde is het groenteplantjesseizoen een beetje over. Volgens mij zijn ze al bijna klaar voor de grote kerstopstelling. Ze hebben qua groenten haast niets meer, alleen nog sla, andijvie en kruiden. En boerenkool. Ik denk dat ik nog een keer op zaterdagochtend naar de plantjesmarkt op het Janskerkhof moet voor palmkool. Bij de kassa rekent een echtpaar 3x6=18 boerenkoolplantjes af. 18!  ‘U houdt vast érg van bloemkool’, zeg ik tegen de man. Ja, zegt hij, en het duurt nog een hele tijd voor zo klaar zijn.

Ik ben nog steeds jaloers op het tuincentrum Menken van Hani501, in de buurt van Heeg, waar je alle plantjes per één kunt kopen. Hier gaat het allemaal per zes. En dan is dat allemaal in een keer klaar.

Geen opmerkingen: