woensdag 22 augustus 2018

Websites

Ik ben een beetje kritisch in de weer met websites. Reenske logeert en we gaan verder met knutselen aan en denken over haar aanstaande website. Ik vind dat erg leuk. Is het nu wel of niet goed om met vaste stramienen te werken. Als iets niet de uitstraling heeft die je zoekt: waar ligt dat aan? De kleur, de lettertypes, de inhoud, de woordkeuze, de kopjes in de navigatie, het beeld? Moet er een persoonlijke foto op de homepage? En we bestuderen andere websites op haar gebied: de opmaak, de indeling, de navigatie. Welke is helder en hoe komt dat?

Toevallig ben ik net aan het hannesen met yoga-websites. Ik wil namelijk proeflessen doen bij twee yogaklasjes in de buurt. Zo te zien zijn er webbouwers op de markt die hun diensten aanbieden aan yoga-docenten om hen te ontzorgen. Dus de deelnemers kunnen dan via de site inschrijven en betalen. Ik stel me voor dat dat theoretisch voor de docent heel veel gedoe scheelt. Maar dan moet de info wel duidelijk zijn. En dan moet alles wel werken. En moeten dingen klikbaar zijn die je aan wilt klikken. Moeten adressen makkelijk te vinden zijn. Op twee sites klik ik me suf - zonder resultaat. Ze bieden wel 20 soorten yoga aan - echt voor de beginner too much information.

Bij het lesrooster staan al die yogasoorten op een rijtje maar daar kun je niet klikken voor nadere informatie.  Na een kwartier en drie mailtjes over en weer heb je het volgens mij helemaal met elkaar gehad. Vanwege die site. Die docent die zich ontzorgd waande zit met een potentiële nieuwe klant die het niet lukt zich aan te melden en die niet weet waar de cursus is. Die moet naar de webbouwer die de site moet aanpassen die geen tijd heeft. 

Reenske wil heel graag aanmeldingsformulieren, een webwinkel en een agendatool om mee te werken, maar ik ben huiverig. Uit mijn jarenlange ervaring weet ik dat een eenvoudig tekstje met links (wel wekelijks bijwerken) vaak het overzichtelijkst is. En dat die tools vooral zichzelf dienen en niet de bezoeker. Het is een kwestie van heel goed en zelfkritisch bedenken en uitwerken, tijd nemen, verbeteren, aan potentiële gebruikers voorleggen, en dan bijhouden. Een website is veel werk en reflectie. Bied ik wel de tekst die de bezoeker zoekt? Waar loopt de bezoeker tegenaan? Reenske vindt t steeds leuker en verhelderender. Wat wil ik precies en wat wil ik uitstralen? Doen die tools wel wat ik wil of beginnen we met schone lei opnieuw.

Vrijdag ga ik op de eerste yoga-proefles. Uiteindelijk per e-mail geregeld. Want aanklikken ging niet. ‘Je moet daar een vakje kunnen aanklikken’. ‘Maar er ís geen vakje dat ik kan aanklikken.’ Hoe fijn straks de les is en de docente ook zijn, als ik mij niet binnen enige dagen probleemloos kan aan- en afmelden dan is deze docente me dáárom kwijt. 

Geen opmerkingen: