zondag 26 augustus 2018

Utrechter

Met mijn Australische logee op stap voel ik me voor het eerst echt een Utrechter. Ik leg haar de bussen uit, bus 3, 4 en 5, waar je in- en uitstapt. We gaan naar de Festivalkassa in TivoliVredenburg om tickets te kopen en om ons dingen uit te laten leggen. Ze is helemaal gefascineerd door al die fietsers en fietsen en maakt wel tien foto’s in de fietsenstalling onder het Vredenburg. ‘So interesting, Lucie!’ We wandelen naar het Janskerkhof om een paar uur in de wereld van de gastcurator te verkeren, waardoor we op de plantjesmarkt terechtkomen. Daar maakt ze een foto van mij voor een kraam met tulpenbollen. Dat verzin je toch niet? De vlindersjaal die ik draag op de foto heb ik van haar gekregen.

Het is wel bijzonder om een volle dag op het festival te verblijven. Onder te dompelen. Waarom ik dat normaal niet doe is vooral omdat ik het allemaal veel te duur vind. Elk concert overdag kost zo’n 18 euro en de grote concerten ‘s avonds zijn wel 38 euro. Er zijn ook gratis concerten, van jonge onbekende groepen, maar die zijn niet zo opwindend als de polyfonie.  Voor mijn logee speelt geld geloof ik geen rol en ze wil al mijn tickets wel betalen. Misschien mag ik dat gewoon in dankbaarheid aanvaarden? Zij gaat dat de hele week doen denk ik. 

Ze is oerkatholiek, en wil hoe dan ook zondags naar de Mis, maar ze heeft zonder daar goed bij na te denken op zondag een concert om 11 uur geboekt. Dat is tegelijk met de Mis in de Catharinakathedraal. Ik zoeken en zoeken en zoeken en ik vind een Latijnse Hoogmis in de Willebrorduskerk om 17 uur. Alleen voor het concert op zondagochtend heb ik me nu afgemeld. Ik ga even naar mijn moestuin en steek om 13 uur weer in. Het is heel leuk allemaal, maar ik merk dat ik nogal op mijzelf ben.

Het avontuur met de Australische logee die ik op een berg in de Dolomieten ontmoette. Hier bij het festival zie ik haar ook met iedereen contact leggen. Niet een beetje, maar direct intens. Ook met de festivaldirecteur en de gastcurator. Dat heeft ze toen met ons in de Dolomieten ook gedaan. En kijk wat daar uit voortkomt. 

Trouwens, klik nog even op mijn blog over het festival!

Geen opmerkingen: