dinsdag 7 augustus 2018

Melanisme

'Wat ik nog vergeten ben te vertellen', zeg ik tegen Bobby aan het ontbijt, 'er zat gisteren een grote zwarte kikker in onze tuin.' Want niet verteld is niet gebeurd. Ik schrok me wild, stond aan de grond genageld en durfde niet te bewegen al wilde ik natuurlijk onmiddellijk mijn telefoon halen en hem fotograferen, want wie gelooft me anders. Maar trots was ik ook. O, dat heerlijke vijvertje van ons! 

Als je gaat googelen zie je de kwestie 'Zwarte-Kikker-In-De-Tuin vaker op-poppen. Op een forum lees ik dat een zwarte kikker zeldzaam is. 'De meeste mensen kennen wel het begrip albino, dit is het tegenovergestelde daarvan, melanisme, er wordt te veel donker pigment aangemaakt.'

Zelfs Trouw had een artikel over zwarte kikkers. https://www.trouw.nl/home/zwarte-en-oranje-bruine-kikkers~a81e7bfc/

Geen opmerkingen: