maandag 6 juli 2009

Agnus Dei

Ben al weken niet meer naar de H. Mis geweest. Te sociaal. Ik mis de muziek. Dus draai ik af en toe maar een mooie reli-cd. Dit Agnus Dei vind ik erg mooi. Ik heb het op de cd 'The Orchestra' van de helaas niet meer bestaande Nederlandse acapellagroep Intermezzo staan. Om de muziek met u te kunnen delen zoek ik uren op YouTube. Er zijn honderden Agnus Dei's te vinden en ik weet de componist niet. Maar: gevonden! William Byrd dus.

De vertolking van Intermezzo (een andere dus dan deze) is de meest troostrijke die ik ken. Ooit was Stijn van der Loo de spil van deze groep. Hij schreef hij een groot deel van hun nummers, zowel de teksten als de muziek. Behalve The Orchestra heb ik ook de schitterende cd Still Crazy met daarop o.a. het onuitwisbare nummer 'Er is een duif gevallen van de Dom'.

De muziek is zo belangrijk voor me omdat ik omstreeks 1995 - daags na 1. het behalen van mijn rijbewijs en 2. de dood van Vati - in mijn uppie naar het verre Oost-Duitsland reed om bij Zuslief bij te komene van alle consternatie. Onderweg op de Duitse Autobahn draaide ik onophoudelijk de cd's van Intermezzo. O! Tranen met tuiten. Ik heb deze Stijn zelfs nog eens bezocht, omdat ik graag een serie over mijn lievelingsmuziek wilde schrijven. Hij woonde ergens in Utrecht. Ik dacht aan een interview, maar het gesprek niet - ik was idolaat maar had geen idioom voor muziek.

Even zoeken levert op dat Stijn van der Loo tegenwoordig behalve muzikant ook schrijver is. Zijn werk wordt uitgegeven door Querido. De cd Still Crazy heeft hij zelf heruitgegeven. Maar goed, geniet hier maar van dit Agnus Dei - al wordt het dan door anderen gezongen.

Website Stijn van der Loo

Geen opmerkingen: