donderdag 23 juli 2009

Design Apotheek

In de queeste van het weer Jong & Soepel worden kom ik terecht bij een ware design-apotheek. In de Concertgebouwbuurt.

De Dokter (hij is weer terug) zegt: 'Als het bij die Fysio niet werkt moet je er maar mee stoppen. Fysiotherapie is helemaal niet wetenschappelijk onderbouwd.' Ja maar wat moet ik dán, zeg ik. Weet hij natuurlijk ook niet, dus hij schrijft maar weer een verwijsbrief uit, nu naar het Prinsengrachtziekenhuis voor een foto van de nek. 'Misschien is er wel een herniaatje te constateren.' Ik grom wat. Wat een vak: mensen van het kastje naar de muur sturen. Is dat helpen? Afstrepen van mogelijke oorzaken? Maar het is een aardige wijze man, deze dokter. Dat zie en voel je zo. Hij doet ook maar zo omdat het stelsel hem ertoe dwingt. Doen we niet allemaal zoals we doen omdat het steltsel ons ertoe dwingt?

'Wat vindt u trouwens van Chinese geneeskunst', vraag ik. 'Van de acupunctuur? En de benadering van de mens via zijn 'energiebanen', ofwel 'meridianen'? Ik was bij een Shiatzu-therapeute en dat was héérlijk. Het beste tot nu toe!' De specifieke Dunne Darm-Meridiaan durf ik uit gene niet bij naam te noemen. 'Tja', zegt de dokter, 'als de reguliere gezondheidszorg geen uitkomst biedt gaan de de mensen shoppen.' Zijn eigen rol daarin geheel in het midden latend.

Of hij niet een homeopathisch wondermiddel heeft, tenslotte heb ik indertijd niet voor niets voor een homeopathisch huisarts gekozen. Daar had en heb ik zo mijn verwachtingen bij over een heel-de-mensch-benadering. Hij weet wel wat. en geeft me een onleesbaar recept mee. Maar de apotheek op de Rozengracht kan het lezen en zegt: 'Nee, dat soort middelen hebben wij niet', en verwijst mij door naar de Lairesse Apotheek.

Nog nooit heb ik een design-apotheek gezien. Helemaal modieus. Innovatief nieuw concept. Zie foto. De klanten zijn ook heel hip. Er is een vader met een kindje die enorme pakketten zalfje en aspirines koopt (vier pakjes volwassenenaspirine én vier pakjes kinderaspirine). Voorraadje voor twee weekjes vakantie? Zo'n duur Amsterdam-Zuid gezin lééft geloof ik op pillen.

Wie hoopt dat haar homeopathische wonderkorrels effect sorteren mag geen koffie, alcohol en tandpasta, aldus de volksmond. 'n Algeheel koffieverbod belooft weer een nieuw bijverschijnsel. Ik voel 'm al opkomen. En de bijsluiter bij het wondermiddel meldt dat het koffieverbod níet bewezen is

Geen opmerkingen: