zondag 26 juli 2009

Ochtendstond

Eindelijk weer eens naar de H. Mis geweest. In Utrecht beginnen de H. Missen eerder dan in Amsterdam, dus daarom komen we doorgaans - àls we hier gaan - bij de Engelse Mis in de Augustinuskerk terecht, die om 12.30 uur begint. Nu wilde Bobby mij graag eens de St Willibrordkerk laten zien, die nog wilder geschilderd is dan de Krijtberg in Amsterdam. De ochtendstond heeft goud in de mond - deze Mis begon om 10.30 - vóór de koffie.

Ik moet me er nog even in verdiepen, maar deze Willibrordkerk schijnt heel lang op de afbraaklijst gestaan te hebben. Een pater heeft zich er echter vele jaren hard voor gemaakt en is er uiteindelijk in geslaagd de kerk te restaureren. Schitterende ornamenten door de hele kerk heen. Al die motieven van de oosterse mandala's die ik almaar inkleur zijn erin verwerkt.

Er zitten vandaag niet veel gelovigen in deze kerk, de mensen die er komen zijn allemaal wat krakkemikkig. Plus een Afrikaans en een Chinees-Indisch gezin met moeders, tantes en veel kleine kinderen. Het koor bestaat welgeteld uit drie oude mannen, en dat is inclusief de organist die ook dirigent is. Een van de koorleden speelt ook dwarsfluit. Volgens mij zijn de organist en de dwarsfluitist beste vrienden. Het derde koorlid is ook wel een goede vriend, die veel van Gregoriaanse muziek houdt, maar niet zo gelovig. Hij gaat tenminste niet mee ouwel eten.

Geen opmerkingen: