Nog steeds ga ik elke ochtend wat wiebelig over het kruispunt Marnixstraat. De verkeersregelaars zijn er nog wel, maar ze staan er maar wat te staan. Ze zijn geloof ik alleen ingesteld voor overstekende scholieren en die zijn nu vrij. Als fietser die het kruispunt diagonaal over moet voel je je er óók aanschietbaar wild. Van mij mogen de verkeersbegeleiders alle fietsers veilig het kruispunt over geleiden.
Wat al die jaren onmogelijk was, namelijk dit kruispunt aanpakken, is nu eindelijk gelukt, lees ik vandaag in Het Parool. 'Op het Marnixplein wordt al over twee weken begonnen met de aanleg van een vrijliggend fietspad. Aanleiding voor de ingrepen is het ernstige ongeluk op het plein van 19 juni, waarbij de twaalfjarige Boris Kouwen om het leven kwam. Boris werd, terwijl hij met zijn fiets stond te wachten op het kruispunt, aangereden door een vrachtwagen.'
'Naast de aanleg van de vrijliggende fietsstrook worden fietspaden op de kruising gemarkeerd met nieuw, rood asfalt, komen er snelheidsremmers op de rijbanen en wordt de belijning bijgewerkt en aangepast. Om het kruispunt overzichtelijker te maken, schuift de bushalte tegenover de glashandel in de Marnixstraat op. Daarvoor moeten enkele parkeerplaatsen wijken.'
In dit geldt voor míjn fietsroute: 'Om fietsers te beschermen die vanaf de Marnixstraat linksaf naar het Frederik Hendrikplantsoen willen, wordt er bovendien een oversteekplaats aangelegd.'
Het plan om van de hele Marnixstraat een 30-kilometerzone te maken - een unanieme wens van de stadsdeelraad - wordt voorlopig niet uitgevoerd. De gemeente wil daarvoor nog wachten op de resultaten van een onderzoek dat eind dit jaar wordt afgerond. Het zebrapad dat boze bewoners twee weken geleden op de Marnixstraat schilderden, mag blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten