zaterdag 30 juli 2011

Utrechtsestraat

Met Bobby's moeder praat ik over wasmachines en welke dan en waarom. Zij blijkt dezelfde Miele bovenlader te hebben als ik had. Ergerlijk toch, zeg ik, dat je naar een winkel gaat en zegt: Ik wil een bóvenlader, en dat ze dan zeggen u kunt beter een vóórlader nemen. Dat vindt zij ook. Zij is ook heel tevreden over de bovenlader. 

Waarom dan, vraag Bobby, die een vóórlader heeft. Omdat je niet hoeft te bukken? Alsof wij luie varkens zijn die niet willen bukken. Ik geef toe, ik vind dat ook wel prettig dat je niet door de knieën hoeft, maar het allerfijnste aan de bovenlader vind ik dat hij zo smal is. Mijn eerste bovenlader kocht ik in Bos & Lommer, in mijn minuscule appartement waar hij gemakkelijk in de smalle keuken paste.

Na anderhalve week geheen-en-weer over wel of niet een Miele en waar dan, besluit ik af te reizen naar een Expert-winkel. Ik wil gewoon naar een winkel met vriendelijke behulpzame verkopers. Die de indruk wekken dat ze verstand van zaken hebben. Die ook mensen snappen die geen 1300 euro voor een wasmachine over hebben. Op de site kun je zien welke bovenladers ze verkopen. Qua afstand heb de keuze uit Utrechtsestraat en Diemen. Diemen is ook zo wat, dan heb je helemaal besloten voor het suburbia. Nee ik ga naar de Utrechtsestraat. Ik ben en blijf Amsterdammer, ook al woon ik aan de rand. Bij de Expert van de Utrechtsestraat kwam ik toen ik in de Jordaan woonde en op het Frederiksplein werkte ook al.

Op de site van Expert staan vier bovenladers: één Miele, twee Bosch-en en één AEG. Ik bel: 'Heeft u bovenladers op voorraad?' Ze hebben vier verschillende op voorraad.

Als puntje bij paaltje komt kan ik heel snel beslissen. Want men kan nog wel weken twijfelen, maar wat levert het op? 'De Miele gaat 5000 wasbeurten mee, de AEG 2000, andere merken nog minder,' vertelt de verkoper. '5000 wasbeurten', hoon ik, 'maar die van mij is mooi na 10 jaar en twee maanden ingestort.' Wat betekent 2000 wasbeurten? Als je vier keer per week wast, 50 weken per jaar, dat is 200 wasbeurten. Dan gaat die AEG dus 10 jaar mee. Als je twee keer per week wast, wat de realiteit is, dan is dat 20 jaar! Dan ben ik al dood. Komt tijd komt zorg komt raad. Ik ga voor de AEG. 799 euro. Vrijdag a.s. wordt-ie bezorgd.

Geen opmerkingen: