Het is vier à vijf à zes weken geleden dat ik op een vrijdagavond een virus-attack krijg. Ik tuin overal in, betaal 50 dollar met de creditcard een programma dat mij nog verder in de nesten werkt en zit dan urenlang wezenloos te kijken naar de afbraak van allerlei functies op mijn laptop. Ik schaam me dood voor zoveel stommiteit en moet het ook nog bekennen ook aan deze en gene, want ik kan niet meer in Internet Explorer.
'Bel de PC Hulplijn', zei Vinnie, 'daar heb ik goede ervaringen mee, daar hing ik altijd mee aan de lijn toen ik nog geen Apple had. Je betaalt via de telefoon.' Daar ik via omweggetjes nog wel in Firefox en in mijn e-mail weet te komen, verdring ik het. Er zijn helaas een paar vitale programma's die alleen via Explorer werken en dat gaat niet meer. Sorry, moet ik dus steeds tegen deze en gene herhalen, 'ik kan het nog niet doen want het is nog niet gemaakt.'
'Bel de PC Hulplijn', zei Vinnie, 'daar heb ik goede ervaringen mee, daar hing ik altijd mee aan de lijn toen ik nog geen Apple had. Je betaalt via de telefoon.' Daar ik via omweggetjes nog wel in Firefox en in mijn e-mail weet te komen, verdring ik het. Er zijn helaas een paar vitale programma's die alleen via Explorer werken en dat gaat niet meer. Sorry, moet ik dus steeds tegen deze en gene herhalen, 'ik kan het nog niet doen want het is nog niet gemaakt.'
Op de een of andere manier zie ik er erg tegenop om met Helpdesks te bellen. Ik heb het idee dat we over en weer niet begrijpen wat de ander zegt. Ik weet niet hoe ik het probleem moet benoemen en ik snap niet wat ze bedoelen als ze wat terugzeggen. Maar ja. Dit is dé vrijdagmiddag om het op te lossen. Het is vier uur en om half zeven heb ik een eetafspraak. Nee heb je. Het kost 80 cent per minuut.
'Het zijn waarschijnlijk de exe-files', zegt de jongen van de PC Hulplijn die de intake doet. 'O', zeg ik, want geen idee. 'Straks belt iemand u terug en die gaat het helpen oplossen'. En inderdaad, na tien minuten belt ene Richard en die wil me allemaal oplossingsgerichte programmaatjes laten downloaden, maar dat zijn exe-programmaatjes en die doen het niet vanwege de problemen met de exe-files. Hij verzint gewoon wat anders. Een -cmd programma. Doet het ook niet? Oei, dan zit het probleem wel heel diep. Dan weet hij nóg weer wat. Gehoorzaam doe ik precies wat Richard zegt. 'Wat zeg je?' 'Hoe spel je dat?' 'En dan Enter?'
Het gesprekje duurt ongeveer 20 minuten, dus dat kost ca 16 euro. Dan moet ik nog een virusscan doen. Dat duurt niet een half uur, zoals Richard voorspelt, maar ruim anderhalf uur. Maar soit. Pak 'm beet na tweeënhalf uur is mijn computer weer op het niveau van vóór die attack. Ik kom ook nog precies op tijd voor de eetafspraak. Nu ben ik heel tevreden en trots. Binnenkort ga ik ze nog eens bellen voor de overige kwesties.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten