woensdag 6 juli 2011

De vooruitgang

Nu ik (na de ontdekking van  de PC Hulplijn en het telefoontje met de ANWB) toch bezig ben ergernissen op te lossen is de beurt aan de e-reader. Hoe opgewonden was ik wel niet toen ik twee jaar geleden de e-reader kreeg! Het nieuwe lezen! Maar het ding wilde niet opstarten en toen dat eindelijk na een nacht doorhalen gelukt was liep hij al vrij snel in zichzelf vast. 

Het probleem is natuurlijk dat er nergens meer een loket is waar je naar toe kan. Waar je kan vragen of ze je willen helpen en waar ze dat dan ook dóen. Vinnie zei dat ze bij die PC Hulplijn ook helpen met je e-reader, maar daar heb je in principe wel uren lege tijd voor nodig. Bovendien als je de batterij van een e-reader wilt opladen dan heb je daar minstens vier uur voor nodig. En dan weet ik al dat hij het eerste eerste uur dat je het apparaat aan de computer legt überhaupt geen sjoege geeft. Daar schrik ik niet meer van. Dus bij thuiskomst eerst maar eens de e-reader aan de laptop gehangen.

Midden in de nacht ga ik - toch nieuwsgierig - maar eens kijken hoe het er mee staat. Hij is weer onwijs aan het synchroniseren, maar daar blijft hij oneindig in hangen. Ik doe alles maar eens aan-uit-aan-uit en ineens gaat-ie spontaan nieuwe software downloaden. Dat is tenminste wat! Er zit nog leven in de ouwe kat. Op het Forum van de site Ereaders.nl zoek ik naar oplossingen voor het probleem van het 'synchroniseren van de Sony e-reader', en verdomd: er blijken heel veel vragen klachten over. De meestgenoemde tip is: het automatisch synchroniseren afvinken.

Nu het ding niet meer synchroniseert lukt het me om all e-boeken die op het apparaat stonden er af te gooien en ook uit de 'bibliotheek'. We beginnen gewoon opnieuw. Bij Bol.com koop ik voor 0,01 euro het eerste hoofdstuk van de nieuwe Herman Koch. Ook dat lukt. Dat komt dan wel niet in de bibliotheek of op de reader terecht, wat je zou verwachten, maar soit. Als je eenmaal weet dat het bestand in de map Downloads op de E-schijf zit en het zich eenvoudig laat slepen naar bibliotheek en reader is er weer een horde genomen. It works. Het duurde al met al 'maar' twee uur. Dat ga ik vergeten.

Diep in de nacht lees ik in bed Herman Koch op de e-reader. De vooruitgang. Het nieuwe lezen. Je moet er wel een lamp bij aan. Het hoofdstuk gaat over een chagrijnige cynische huisarts. Het is geen hoofdstuk om blij van te worden.

Geen opmerkingen: