zondag 23 november 2025

Beste Fietsstad

Utrecht Beste Fietsstad, kopten de nieuwssites deze week. En de voorbeelden die daarbij worden genoemd zijn de Westelijke Boulevard (Marnixlaan) en de Amsterdamsestraatweg, allebei bij ons in de buurt en zeer aanwezig in je dagelijkse werkelijkheid. Omdat die straten jaren open hebben gelegen zijn ze in de beleving van de mensen nog steeds obstakels. Maar over de Straatweg (waar de ondernemers jaren moord en brand over schreeuwden want er kwamen geen klanten meer) wordt nu alom de lof geprezen. Het was achenebbisj, en  u is het een mooie straat.  fietspad is verbreed dat je elkaar kan passeren. (Dat dat voorheen niet kon was een grote ergernis) en er zijn veel nieuwe bomen en groenperken. Als dat t.z.t. een beetje aangeslagen is wordt het een heerlijke straat. Ik heb nu de keuze tussen fietsen langs de Vecht of langs de Amsterdamsestraatweg als ik naar de stad wil. Allebei fijn, lekker doorfietsen. Eigenlijk ben ik overal waar ik wezen moet in circa 20 minuten, dat komt omdat onze wijk Zuilen nogal een eindje buiten het centrum ligt. 

De Marnixlaan is moeilijker. Dat was een vierbaans verkeersader en die is nu op veel plekken tweebaans met een groene middenberm met veel bomen en struiken. Maar daar hebben ze ook ovale rotondes in aangelegd en dat stroomt zeker in de spits niet door. Er zijn geen stoplichten. Als het heel druk is en alle automobilisten getergd zijn lukt het je als fietser  nauwelijks om over te steken. 

En dan hebben we het Centraal Station. De fietsroute van en naar het Centraal Station is zo druk dat het daar vaak muur vastloopt met fietsers. Horror. Ze proberen wel alternatieven te bedenken langs de grachten en andere uitvalswegen, maar daar zijn de bewoners dan faliekant tegen en het is ook maar de vraag of het werkt want fietsers willen de kortste route. Ook bij het Vredenburg, de Neude en het Janskerkhof is het maar nauwelijks te doen. 

Er wordt ook hoog opgegeven over de vele ondergrondse fietsenstallingen. Dat is heel goed, maar die zijn doorgaans bomvol. Geen pretje. En veel mensen hebben elektrische fietsen en bakfietsen, die passen niet. Ik parkeer tegenwoordig weer liever op straat. Dan maar een eindje verder lopen.

Maar ik moet toegeven: doorgaans als ik van A naar B moet gaat dat zeer gesmeerd. De prijs is zeer verdiend.

Geen opmerkingen: