maandag 29 december 2008

Feestartikelen

Ik dacht: ik ga even naar de feestartikelenwinkel. Slingers koop je niet via internet. Die wil je zien. En afrekenen en in je tas stoppen. Binnen is binnen. Er wordt iemand 50 en dan moet je wel slingers, vind ik. Ook al is de jarige zelf meer van het type doe-maar-gewoon-dan-doe-je-gek-genoeg, ik vind: véél slingers.

Had uiteraard een beetje rondgeneusd op Feestartikelen.nl en kreeg al een idee. Maar een internetbestelling? In deze rare dagen bezorgen? Omdat ik dacht dat slingers in Amsterdam waarschijnlijk in groteren getale en met hysterischer assortiment aanwezig zijn dan in het wat nettere Utrecht ging ik naar Amsterdam. En daar met de fiets de stad in, want je hebt genoeg gegeten de laatste dagen en je doet niet alles met de bolide, Lucie Theodora.

De winkels stonden gedetailleerd op mijn netvlies. Ik dacht: er zit er een op de Rozengracht. En anders zit er een op de Raadhuisstraat. En anders in de Kinkerstraat. En er zit er een in de Utrechtsestraat. En anders in de Van Woustraat. Lijstje mee in de jaszak met de exacte adressen, want je kunt zo vergissen. Met als reserve achterin de Middenweg en Osdorp.

Enfin, uren later is dit de score. In Amsterdam is op 29 december geen feestartikelenwinkel open. Of ze zijn dicht, of ze zijn dicht-op-maandag, of ze verkopen tussen Kerst en Oud & Nieuw alleen vuurwerk. Eén winkel was een kaaswinkel geworden, één was een drogisterij, één had de feestartikelen de deur uit gedaan ten faveure van het vuurwerk, en één was gewoon dicht op maandag. Diep verkleumd ben ik. Mijn oren zijn er af gevroren. Wel fijn trouwens, dat vriezen. Was ik maar gaan schaatsen.

Geen opmerkingen: