woensdag 17 december 2008

Koffie

Een interessant fenomeen: hoofdpijn en koffie. Al enige dagen leed ik aan heftige hoofdpijn, en paracetamol hielp niet. Niet één, niet twee en niet drie tabletten.

Ineens realiseerde ik me dat ik al dagen geen koffie heb gehad en herinnerde ik me tijden dat ik wel eens aan sapvasten deed en dan de eerste twee, drie dagen gekweld door hevige koppijn door het leven ging. Dat kwam door de 'ontgifting', zo heette dat verschijnsel. En het afkicken van de koffie. De aanhangers van het sapvasten stellen dat dat goed is. Heilzaam. Dat geloof je dan. Met Broerlief, wetenschapper, had ik daar heftige discussies over, want hoezo is dat goed als je zo hoofdpijn krijgt, vroeg hij dan kritisch. Ja, eh, weet ik het, dat zeggen ze.

Enfin, die hoofdpijnen herinnerde ik me ineens vanochtend toen ik naar het werk reed vanwege sollicitatiegesprekken. Die ondanks mijn hoofdpijn wel door moesten gaan. 'Kóffie!', bedacht ik in de autowasstraat, 'dagen heb ik alleen maar thee gedronken!'

Het eerste wat ik op de zaak deed was drie koppen koffie naar binnen werken. 'Niet doen', riep Vinnie, 'nog één dag hoofdpijn, even doorzetten, en je bent van je koffieverslaving af!' Maar hij was te laat. Binnen het kwartier was de hoofdpijn weg.

Er wordt veel over gediscussieerd. Google maar 'koffie en hoofdpijn'. Er is geen hard bewijs voor het verschijnsel, maar het komt wel veel voor, dat mensen in het weekend hoofdpijn krijgen omdat ze thuis beduidend minder koffie drinken dan op het werk.

Geen opmerkingen: