maandag 2 maart 2009

Spiegel im Spiegel - Arvo Pärt

Attent gemaakt op de minimalistische meditatieve muziek van de Arvo Pärt, een diepgelovige, Russisch-orthodoxe componist (1935). Met zijn kalende hoofd en woeste baard lijkt hij zo uit een film van Andrej Tarkovski weggelopen. Zijn muziek is gebruikt in tientallen animatiefilms, documentaires, docudrama's en speelfilms. Ik lees er ook enig cynisme over: 'Weidse landschappen, woeste wolkenluchten, peinzende blikken - dergelijke filmbeelden gaan maar al te vaak gepaard aan de minimalistische muziek van Arvo Pärt. Het gebruik van Pärts muziek is inmiddels net zo'n cliché als strijkmuziek onder een liefdesscène.' Als je de titel van dit stuk op YouTube zoekt krijg je inderdaad allemaal filmpje met Natuur.

Pärts muziek is religieus en verstild, minimalistisch en zachtzinnig, sober en hypnotiserend. Hij is op zijn tijd niet wars van enig bombast en effectbejag. In een filmpje Auftakt bij de dvd Arvo Pärt: 24 Preludes For a Fugue (2005) zegt Pärt zelf: 'Ik heb ontdekt dat het genoeg is wanneer een enkele noot mooi wordt gespeeld. Deze ene noot, of een enkel geluid, of een moment van stilte, biedt mij troost. Ik werk met zeer weinig elementen - met één stem, twee stemmen. Ik bouw met primitieve materialen - met de drieklank, met één specifieke tonaliteit. De drie noten van de drieklank lijken op bellen en daarom noem ik het tintinnabuli.'

Pärt zou een van de best verkochte moderne 'klassieke' componisten zijn. Leerzame avond weer.

Geen opmerkingen: