zaterdag 10 oktober 2009

Compass

Zomaar ineens een nieuwe zangeres opgedoken: Susanne Abbuehl. Zwitsers-Nederlands. De cd heet Compass en is uitgebracht bij ECM. Deze Abbuehl overstijgt de grenzen van de jazz. De Standaard schreef over dit album: 'Swing moet je bij haar niet zoeken, zij kiest voor trage tempo's, gaat nooit voor een climax, maar heeft een precieze, bijna fluisterende voordracht. Naast jazz-invloeden hoor je ook invloeden van folk en kunstzang.' Echt muziek om bij te lummelen en lanterfanten. Of in weg te zinken.

Laatst vroeg ik Anneke of we muziek zouden uitwisselen. Zij vroeg zich af ik niet eens behoefte had aan wat agressievere muziek: 'Gaat altijd maar rustig en harmonieus en sentimenteel niet vervelen? Absolute aanrader voor een beetje gesublimeerde agressie-belevenis is muziek van de Duitse band Rammstein. Beste albums voor wat betreft melodie (ja, echt!) en drama (ja, zeker!) vind ik Sehnsucht en Mutter. Waarschuwing: voor iemand die Duits verstaat schokkende teksten, maar ook wel lekker om mee te brullen...'

Tips zijn onmisbaar voor de horizonverbreding, maar Rammstein is het niet voor mij. Stel mij vaak avondjes voor bij muziekliefhebbers thuis waarbij de gastvrouw een avondje lang ongebreideld wijn en heerlijke hapjes serveert en haar mooiste nummers voor je gaat draaien. Stel me voor dat ik een avondje vergast zou worden op muziek als die van Rammstein! Doe mij voorlopig maar rustig & harmonieus & sentimenteel. Al zou ik dan Abbuehl ook niet draaien. Te soft.

Geen opmerkingen: