woensdag 14 oktober 2009

Bent U Onzeker?

Vandaag naar Arbo-arts. Te Rijswijk. 'Ik ben geen Arbo-arts', zegt hij, 'ik ben bedrijfsarts'. Die man neemt de tijd. Ze verwacht dat ze na een half uurtje wel weer op de stoep zal staan, maar neen, de zitting duurt bijna twéé uur. Doel is haar zo snel mogelijk weer naar het werk te helpen (morgen al???) en wel zo dat zij het over vijf jaar nog even goed doet.

De bedrijfsarts, een middelbaar kalend heerschap, kijkt naar heel de mensch. De werknemer Lucie Theodora en de de mensch Lucie Theodora thuis. 'Ben u getrouwd? Heeft u kinderen? Heeft u een relatie?' Ze vindt het helemaal niet erg erg om haar verhaallijn 'Komt-een-vrouw-bij-dokter' nog een keer van a tot z uit de doeken te doen. Er is wel moed voor nodig, want ze vindt het nog steeds een beetje zeuren, en tegen zo'n wildvreemde... ze krijgt er een beetje een verhit hoofd van.


Dialoog:
- Hij: 'Mag ik u een directe vraag stellen?'
- Zij: 'Huh? Ja, natuurlijk, maar of ik antwoord geef...'
- Hij: 'U heeft een beetje een rood hoofd. Waarom is dat?' (Zie recente blog over blozen)
- Zij: 'Nou ja, dat hèb ik. Al sinds mensenheugenis. Sommige mensen hebben dat. Ik vind het geen fijn verhaal, ik voel me er niet echt gemakkelijk bij...'
- Hij: Mag ik u dan nòg een directe vraag stellen?
- Zij: 'Ik herhaal: Ja, maar of ik antwoord geef...'
- Hij: 'Bent u onzeker?' Waarbij hij haar indringend aankijkt.
Zij kan u vertellen: als je al niet onzeker bent, dan wórd je dat wel.

Uitkomst: hij stuurt haar naar een Ergonomisch Bedrijf te Gouda, waar ze een stoel voor haar zullen gaan uitzoeken en adviseren. Gouda? Zit er niet wat in Amsterdam? Nee dit bedrijf zit te Gouda. Dat advies gaat hij dan ondertekenen, er gaat vervolgens een aanvraag naar het UWV, en als het goed is betaalt het UWV dan deze stoel, en dat is dan háár persoonlijke stoel voor de rest van haar leven. En ze moet zich door de huisarts naar een sportarts laten verwijzen, die zal vaststellen welke lichaamsonderdelen ze mag gaan oefenen.

En ze weet dat het ervan gaat komen: hij sluit af met het re-integratie-traject. Dan moet hij een verslag typen en blijkt hij zelf ineens ontzettend onzeker over zijn grammatica: 'Mijn ex heeft ook Nederlands gestudeerd en die was altijd zo kritisch op mijn teksten...'

Ineens weet ze het: 's mans ex was vast een roodharige vrouw, die hem overheerste. En nu, achteraf, is hij er achter gekomen dat ook zij onzeker was. En misschien woont zijn ex wel in Gouda. Of hij. Of allebei.

Geen opmerkingen: