vrijdag 2 oktober 2009

Rechtop!

Dan naar Riekje. Riekje is de veel belovende manueel therapeut. 'Als Riekje het niet kan kan niemand het', had de oude dokter gezegd. Nou, dan wil je wel! Riekje is een levendige grijsharige dame, ergens in de vijftig, ferm, recht door zee, warmhartelijk, eerlijk, net als de laborantes in een wit schort.

Ze hoort mijn komt-een-vrouw-bij-de-dokter-verhaal vriendelijk aan, en vraagt nog wat door naar de omstandigheden. Dan legt me op de behandeltafel en trekt en duwt ze vriendelijk doch beslist aan nek, schouders en armen. Zij weet wat ze onderzoekt. Ik heb geen idee. 'Wat voel je?' 'Eh... Dat u aan me trekt en duwt...'

Dan zet Riekje mij op een krukje. Ze is resoluut. 'Je zit hélemaal fout!' Ik zit niet rechtop maar gebogen. Ik moet rechtop zitten. 'Borst naar voren, kruin omhoog. En op je zitbeentjes zitten. En je voeten moeten plat op de grond, iets naar voren. Ga maar een beetje wijdbeens als een kerel zitten. En staan: 'Rechtop staan. Borst naar voren, kruin omhoog.' Daar moet ik nu een week op oefenen. 'Het zal niet gemakkelijk zijn, want het voelt heel onnatuurlijk. Je oude houding voelt behaaglijk. Maar die is fout. Die moet je afleren. Geen wonder dat je pijn hebt.'

Een bijzonder verfrissende benadering na al die meridianen en aura's. Rechtop zitten, Lucie Theorora. Of het dé oplossende benadering is zal de tijd leren. Er zijn er ook weer die daar op afdingen. Zie bijvoorbeeld het artikel: Rechtop zitten is gevecht met zwaartekracht.

Geen opmerkingen: