dinsdag 27 oktober 2009

Nee heb je

Heb ik dàt weer. De deur van mijn vaatwasser valt spontaan open. Zo'n deur is heel zwaar, dat moet-ie schat ik in niet te vaak doen, anders breekt-ie waarschijnlijk af. Ik zet er maar een stoel voor om de deur dicht te houden.

Het is een Whirlpool-vaatwasser in een Ikea-inbouwkeuken van tien jaar oud. Het lijkt me nu alweer een nachtmerrie-verhaal te gaan worden. De service-afdeling van Ikea gebeld en het nummer van hun Whirlpool-afdeling gekregen. Daar kraakt op een slechte lijn een buitenlandse stem me tegemoet. Het voorrijden alleen al kost 100 euro. Heeft u me gehoord? Alleen het voorrijden is 100 euro. Ja ja, ik heb u gehoord. Een monteur kan pas volgende week dinsdag tussen 12 en 18 uur. Nee, hij kan niet specifieker zijn. Kan het niet tussen 13 en 18? Nee de tijden zijn tussen 12 en 18 uur. Of tussen 14 en 18 uur? Nee, de tijden zijn tussen 12 en 18. Kan zo'n monteur mij niet 's morgens bellen om te zeggen waar hij mij inplant? Nee. Etcetera.

Op internet vind ik Reska, een adres met witgoed en witgoedmonteurs, Amsterdam-Oost. Ze zeggen alle merken te doen behalve Whirlpool. Even adem halen, Lucie Theodora, nee heb je... Erger dan die man van Whirlpool kan het niet zijn. Meneer en mevrouw Reska klinken echter heel aardig. Hij wil me uiteraard meteen een nieuwe vaatwasser verkopen. Jaja, zeg ik, maar misschien wilt u eerst even kijken, de deur wil alleen maar niet dicht. Dan dan geeft hij mij gelijk. Dat is in principe geen reden voor een nieuwe vaatwasser.

Tot mijn verbazing kan hij vanavond al om 20 uur komen en rekent hij slechts 40 euro voorrijkosten (en als hij terug moet komen met onderdelen rekent hij toch slechts één keer voorrijkosten). Waarmee maar weer bewezen is: Nee heb je, ja kun je krijgen.

Geen opmerkingen: